Wat is het verschil tussen 1-fase laden en 3-fase laden?

Wat is het verschil tussen 1-fase laden en 3-fase laden?

Als je een elektrische of hybride auto hebt, staat je auto regelmatig aan de laadpaal. Maar wist je dat er verschil is tussen 1-fase laden en 3-fase laden? In dit artikel lees je wat die verschillen zijn en waar je rekening mee moet houden. In een ander artikel gaan we in op de vraag wat het verschil is tussen een laadkabel type 1 en een laadkabel type 2.

1-fase laden of 3-fase laden hangt af van je aansluiting

Hoe je huis is aangesloten op het stroomnet bepaalt mede welke laadpaal je kunt plaatsen en dus hoe snel je je auto op kunt laden:

  • 1-fase laden

    Oudere huizen hebben vaak een 1-faseaansluiting. Vanaf het stroomnet loopt er dan een kabel met twee draden naar de meterkast: een fasedraad met 230 volt wisselspanning en een nuldraad voor de afvoer. Als een laadpaal wilt installeren, kun je met een 1-fase aansluiting maximaal een laadvermogen van 3,7 kW of 7,4 kW bereiken (16 of 32 Ampère).
  • 3-fase laden

    Nieuwere huizen beschikken vaak over een 3-fase aansluiting, met naast de nuldraad drie fasedraden die maximaal 400 volt aan krachtstroom leveren. Dit maakt een maximaal laadvermogen mogelijk van 11 kW of 22 kW (16 of 32 Ampère). Het laden via een 3-fase aansluiting gaat in potentie drie keer sneller dan het laden via een 1-fase aansluiting.

Hoe zie je of je een 1-fase of 3-fasen aansluiting hebt?

Op de (slimme) elektriciteitsmeter in je meterkast zie je wat voor aansluiting je hebt. Staat daar 220 V of 230 V, dan is het een 1-fase aansluiting. Staat er 3 x 220/230 V of 380/400 V, dan heb je een 3-fasen aansluiting. Je vindt het type aansluiting ook terug op de jaarrekening van je energieleverancier. Oudere huizen hebben vaak een 1-fase aansluiting, terwijl nieuwere huizen vaak over een 3-fasen aansluiting beschikken.

1-fase ombouwen naar 3-fase


Je kunt er vaak voor kiezen om je 1-fase aansluiting om te bouwen naar een 3-fasen aansluiting. Daarmee verhoog je het laadvermogen en de laadsnelheid. Dit kan verstandig zijn om te voorkomen dat je tegen de limieten van je netwerk oploopt. Je hebt een fase-3 aansluiting bijvoorbeeld ook nodig voor een inductiekookplaat. Je netbeheerder kan je meer vertellen over de mogelijkheden en de kosten.

Voorkom overbelasting met dynamic loading

Om te voorkomen dat je netwerk overbelast raakt, kun je het beste kiezen voor dynamic load balancing. Hierbij houdt je laadpaal rekening met je stroomverbruik in huis en de capaciteit die over is voor het opladen van je auto. Tijdens piekmomenten, bijvoorbeeld als je thuis tegelijk aan het koken, wassen en tv kijken bent, wordt het laadvermogen iets beperkt. Je auto wordt dan langzamer opgeladen en dit voorkomt dat de stoppen doorslaan.

Laadvermogen van je auto en laadpaal

Houd er wel rekening mee dat je met een 3-fase aansluiting in je meterkast, niet automatisch je auto ook 3-fase kunt laden. Naast je aansluiting zijn er nog twee andere factoren die bepalen met welk vermogen je kunt laden, namelijk het maximale laadvermogen van de laadpaal en het maximale laadvermogen van je auto. Je elektrische auto heeft een ingebouwde wisselstroomlader. Dit kan een 1-fase of een 3-fase lader zijn, met een maximum laadcapaciteit. Uiteindelijk bepaalt de zwakste schakel de laadsnelheid van je auto.