Wat is het verschil tussen kW en kWh als het over elektrisch rijden gaat?

Wat is het verschil tussen kW en kWh als het over elektrisch rijden gaat?

Bij elektrisch rijden komen verschillende termen kijken die voor sommige mensen verwarrend kunnen zijn. In dit artikel zullen we ons richten op de uitleg van twee veelvoorkomende begrippen: kW en kWh. We zullen proberen deze termen op een begrijpelijke manier uit te leggen, zodat je een beter begrip krijgt van de technische aspecten van elektrisch rijden.

 

Wat is het verschil tussen kW en kWh?

Laten we beginnen met het beantwoorden van een veel gestelde vraag: Is kWh hetzelfde als kW? Nee, dat zijn ze niet.

kW, oftewel kilowatt, is vergelijkbaar met de kracht van de stroming in de rivier. Het geeft aan hoe snel de elektriciteit stroomt, vergelijkbaar met hoe snel het water in de rivier beweegt. Een hoger aantal kilowatts betekent dat er meer vermogen beschikbaar is, vergelijkbaar met een sterke stroming die je voortstuwt.

Aan de andere kant hebben we kWh, oftewel kilowattuur, wat overeenkomt met de totale hoeveelheid elektriciteit die is geproduceerd of verbruikt. Je kunt dit vergelijken met de totale hoeveelheid water die door de rivier stroomt gedurende een bepaalde tijd. Dus, als je bijvoorbeeld een apparaat hebt dat 1 kWh verbruikt, betekent dit dat het gedurende een uur een constante stroom van 1 kilowatt aan elektriciteit heeft gebruikt.

Dus, terwijl kW zich richt op de kracht van de stroming, meet kWh de totale hoeveelheid elektriciteit die is gebruikt of opgeslagen, vergelijkbaar met de totale hoeveelheid water die door de rivier stroomt. Ze lijken misschien op elkaar, maar ze vertegenwoordigen verschillende aspecten van elektriciteit, net zoals kracht en hoeveelheid water verschillende eigenschappen van een rivier zijn.

Hoe moet je 1 kWh eigenlijk zien?

Om een beter begrip te krijgen van wat 1 kWh elektriciteit inhoudt, kun je het vergelijken met een taart. Stel je voor dat 1 kWh de volledige taart is. Als je de taart in stukken snijdt, zou elk stukje een bepaalde hoeveelheid energie bevatten, gemeten in kilowattuur (kWh). Dus, als je bijvoorbeeld een apparaat hebt dat 0,5 kWh per uur verbruikt, betekent dit dat het apparaat elk uur de helft van de taart opeet. Een andere vergelijking ter verduidelijking:

Eén kWh is gelijk aan het verbruik van 1.000 watt gedurende één uur. Stel je een waterkoker van 1.000 watt voor, die een uur lang water verwarmt. De hoeveelheid energie die in dat uur wordt verbruikt, is 1 kWh.

Wat is het verschil tussen kW en kWh als het om je EV gaat

Nu we het verschil tussen kW en kWh hebben vastgesteld, laten we kijken hoe deze termen van toepassing zijn op elektrische voertuigen (EV's). kW wordt gebruikt om het vermogen van een EV aan te geven, terwijl kWh wordt gebruikt om de totale energie-inhoud van de accu van de EV aan te geven.

Wat is de kW van een EV?

De kW van een EV geeft het vermogen van de elektromotor aan. Hoe hoger het aantal kW, hoe sterker de motor en hoe sneller de acceleratie.

Hoeveel is 75 kW in pk?

Als we het hebben over vermogen, is het handig om te weten dat 1 kilowatt ongeveer gelijk is aan 1,36 pk. Dus 75 kW komt ongeveer overeen met 102 pk. Om je een duidelijk beeld te geven van het verband tussen kW en pk hebben we de onderstaande tabel opgesteld:

kW (kilowatt)

pk (paardenkracht)

50 kW

68 pk

55 kW

74,8 pk

60 kW

81,6 pk

65 kW

88,4 pk

70 kW

95,2 pk

75 kW

102 pk

80 kW

108,8 pk

85 kW

115,6 pk

90 kW

122,4 pk

95 kW

129,2 pk

100 kW

136 pk

105 kW

142,8 pk

110 kW

149,6 pk

115 kW

156,4 pk

120 kW

163,2 pk

125 kW

170 pk

130 kW

176,8 pk

135 kW

183,6 pk

140 kW

190,4 pk

145 kW

197,2 pk

150 kW

204 pk

 

Wat betekent kWh bij een EV?

KWh bij een EV verwijst naar de totale energie-inhoud van de accu. Het geeft aan hoeveel energie de accu kan opslaan, wat de actieradius van de EV beïnvloedt.

Hoeveel kWh is een volle accu?

Het aantal kWh in een volle accu kan variëren, afhankelijk van het specifieke model van de EV. Gemiddeld heeft een EV een accucapaciteit van 40 tot 100 kWh. Hoe groter de accucapaciteit, hoe verder je kunt rijden voordat je weer moet opladen.

Hoeveel kWh kun je thuis laden en wat kost dat eigenlijk?

Thuis laden kan handig zijn, maar het is belang om te begrijpen hoeveel kWh je thuis kunt laden en wat de kosten zijn.

Thuis laden is afhankelijk van de laadsnelheid van je laadstation en de capaciteit van je elektriciteitsaansluiting. Ook is je laadkabel van invloed op de laadsnelheid. Over het algemeen kun je thuis laden met een snelheid van 3,7 kW tot 22 kW, afhankelijk van het type laadstation dat je hebt geïnstalleerd. Dit betekent dat je per uur 3,7 kWh tot 22 kWh aan je accu kunt toevoegen.

Wat kost een kWh per uur?

De kosten van elektriciteit kunnen variëren, afhankelijk van je energieleverancier en het tijdstip van gebruik. De kosten van een kWh variëren per aanbieder van je elektriciteit. Op dit moment heeft de overheid een prijsplafond in gesteld van €0,40 per kWh voor de eerste 2900 kWh in een jaar, maar daarboven kost het gemiddeld €0,90 per kWh in Nederland.

Hoeveel kW kun je laden bij een snellader?

Bij snelladers is de laadsnelheid veel hoger dan bij thuisladen. Snelladers kunnen vermogens leveren van 50 kW tot wel 350 kW, waardoor je veel sneller je accu kunt opladen. Het is belangrijk op te merken dat niet alle EV's geschikt zijn voor het laden bij de hoogste vermogens, dus controleer altijd de specificaties van je voertuig.

Het begrijpen van het verschil tussen kW en kWh is essentieel bij het praten over elektrisch rijden. kW verwijst naar het vermogen van een elektrisch voertuig, terwijl kWh de totale energie-inhoud van de accu aangeeft. Door analogieën te gebruiken, zoals het vergelijken van kWh met een taart, kunnen deze concepten gemakkelijker te begrijpen zijn. Het kennen van de kW van je EV en de capaciteit van de accu helpt je bij het begrijpen van de prestaties en actieradius van het voertuig. Bovendien is het belangrijk om de laadsnelheden en kosten van kWh bij thuisladen en snelladen te begrijpen, zodat je de beste keuzes kunt maken voor het opladen van je elektrische voertuig.